Prosto z mostu

Tunelem na Targówek


Kiedyś myślałem, że najgorzej zaprojektowane skrzyżowanie w Warszawie znajduje się przy Kercelaku (pięć ulic: Leszno, Okopowa, Towarowa, Al. Solidarności w dwie strony, do tego z wszystkich stron tory tramwajowe). Ale wszak przy Wileńskim też krzyżuje się pięć ulic: Targowa i Al. Solidarności w obie strony oraz wjazd z Jagiellońskiej przez Kameralną, i nawet więcej linii tramwajowych z wszystkimi możliwymi skrętami. To nie ma prawa działać, szczególnie od czasu, gdy w samym środku tego mrowiska usadzono Galerię Handlową Wileńska, przyciągającą ruch samochodowy jak miód mrówki.

Co ciekawe, oba fatalne skrzyżowania są zwieńczeniem dwóch końców jedynej powstałej w Śródmieściu po wojnie światowej osi urbanistycznej, czyli Trasy W-Z. Jak na oś Trasa jest trochę pokręcona, ale trzeba przyznać, że w czasach, gdy w Warszawie było znacznie mniej samochodów, odegrała zbawienną rolę. Dziś jest zupełnie archaiczna, czego symbolicznym dowodem jest likwidacja niegdyś najważniejszego przystanku autobusowego "Stare Miasto".

Jak na Woli dzięki tunelowi pod ul. Okopową odtworzy się atmosferę okolic targowiska Kercelego, tak na Pradze tunel może przywrócić przedwojenny alejowy charakter ulicy Targowej. Przed wojną Targowa była bowiem bulwarem z szerokim pasem zieleni po środku, w porze kwitnienia piękniejszym od Alej Jerozolimskich. Na taki kwietnik nie ma dziś szans, gdyż w jego miejscu znajduje się torowisko tramwajowe, ale można przynajmniej wyeliminować spod Pomnika Obserwatorów Powstania Warszawskiego (Czterech Śpiących) ruch tranzytowy.

Umieszczenie ruchu przelotowego wschód-zachód w zaczynającym się jeszcze przed Floriańską tunelu pod Aleją Solidarności spowoduje przywrócenie śródmiejskiego charakteru okolicy Dworca Wileńskiego, a także powstanie nowej przestrzeni publicznej pomiędzy Parkiem Praskim a katedrą. Wylot tunelu znajdowałby za galerią handlową, tak by umożliwić pasażerom zejście do umieszczonego w wykopie przystanku autobusowego w stronę Marek.

Już dziś należy przygotowywać plany modernizacji skrzyżowania, by prace budowlane mogły się zacząć, gdy tylko będzie to mniej bolesne dla węzła komunikacyjnego: po otwarciu nowego mostu na północy, doprowadzeniu Trasy Świętokrzyskiej do Targowej na południu oraz wybudowaniu trasy łączącej Wiatraczną z rondem Żaba. Zmaleje wtedy również ruch tranzytowy północ-południe. Warszawiacy będą korzystać z dojazdu ulicą Targową czy Aleją Solidarności dla samej przyjemności odwiedzenia Pragi.

Maciej Białecki
Stowarzyszenie "Obywatele dla Warszawy"

www.bialecki.net.pl
4809