Metro połączy dwa brzegi

"To naprawdę bardzo ważny dzień, moment historyczny" - ogłosiła prezydent m.st. Warszawy, Hanna Gronkiewicz-Waltz 28 października w ratuszu Pragi Północ, przed podpisaniem umowy na budowę centralnego odcinka II linii metra - największej inwestycji w warszawie, jednej z największych w Polsce. Kontrakt na tę inwestycję wygrało włosko-turecko-polskie konsorcjum Astaldi, Gulermak i Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego. Za 4 mld 117 mln zł, w ciągu 4 lat wybudowany zostanie odcinek między Dworcem Wileńskim a Rondem Daszyńskiego na Woli. "Warszawiacy będą obserwować pracę. Będziecie czuć ich oddech na swoich plecach" - zapowiedziała pani prezydent.

O tym, że to dla firmy jest bardzo ważny dzień, mówił też Cesare Bernardini z zarządu Astaldi: zaczyna się prawdziwie ciężka praca, również z punktu widzenia technicznego, związana z połączeniem obu stron Wisły. "Zrobimy wszystko, by zmieścić się w terminie, a może - zakończyć jeszcze wcześniej."

Daleko idącą pomoc zadeklarowała, w imieniu ministra Grada, przedstawicielka Ministerstwa Infrastruktury oraz prof. Włodzimierz Kurnik, rektor Politechniki Warszawskiej, od prawie 30 lat uczestniczącej w projektowaniu i realizacji metra. Na potrzeby inwestycji, która otwiera drogę do cywilizacyjnego rozwoju Warszawy, jest też pożywką edukacyjną i naukową na wiele dziesięcioleci, rektor stawia cały potencjał uczelni.

Kilkaset metrów od planowanej stacji Dworzec Wileński, pod kontraktem na budowę centralnego odcinka drugiej linii metra, podpisy złożyli: ze strony zamawiającego: prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezes zarządu Metra Warszawskiego sp. z o.o. Jerzy Lejk i członek zarządu tej spółki Radosław Żołnierzak; ze strony wykonawcy: dyrektor pełnomocny na Europę Wschodnią i Środkową Astaldi sp. p.A Francesco Paolo Scaglione, dyrektor ds. rozwoju oraz ofert Gulermak Agir Sanami Insaat ve Taahhut a.s. Mustafa Tuncer oraz członek zarządu, dyrektor Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów sp. z o.o. Janusz Drożdż. Uroczystość zakończyło wspólne zdjęcie sygnatariuszy kontraktu i podziękowania, m.in. od Związku Stowarzyszeń Praskich. Nestorowi metra, Tadeuszowi Romanowskiemu, kwiaty wręczył Andrzej Rogiński, autor książki "Bitwy o metro".

Na 6-kilometrowym, centralnym odcinku drugiej linii metra, będzie 7 stacji: "Dworzec Wileński" (pod ul. Targową, w rejonie skrzyżowania z Al. Solidarności); "Stadion" (pod ul. Sokolą, na zachód od skrzyżowania z ul. Zamoyskiego, tunel będzie przebiegał pod dnem Wisły); "Powiśle" (ul. Tamka, w okolicy skrzyżowania z Wybrzeżem Kościuszkowskim); "Nowy Świat" (pod skrzyżowaniem ulic: Nowy Świat i Świętokrzyskiej); "Świętokrzyska" (stacja przesiadkowa na styku ze stacją pierwszej linii metra, przy skrzyżowaniu ulic: Marszałkowskiej i Świętokrzyskiej); "Rondo ONZ" (pod rondem ONZ); "Rondo Daszyńskiego" ( w ciągu ul. Prostej, na zachód od skrzyżowania z ul. Towarową).

Dokładny projekt powstanie w ciągu 10 miesięcy, we współpracy z polskimi podwykonawcami; cała inwestycja - w 48 miesięcy. Do drążenia tuneli Włosi zakupią 3 automatyczne tarcze o długości 85 m i średnicy 6,7 m, które przesuwają się pod ziemią ok. 20 m na dobę. Wstępne założenia przewidują, że dwie tarcze zaczną drążyć 2 równoległe tunele spod Dworca Wileńskiego, trzecia - z Woli. Inne propozycje to rozpoczęcie drążenia od stacji Stadion lub od dwóch tuneli przy Rondzie Daszyńskiego.

Inwestycja jest projektem, współfinansowanym z funduszy unijnych "Infrastruktura i Środowisko", kwotą 2 mld 973 mln zł. Realizacja powinna się zakończyć w ciągu 4 lat od podpisania umowy; w przeciwnym razie grożą kary. Zgodnie z zapisem umowy, skrzyżowanie Al. Solidarności i ul. Targowej ma zostać odtworzone do wiosny 2012 roku, przed EURO 2012. Na centralnym odcinku drugiej linii metro ruszy pod koniec 2013 roku.

K.


Andrzej Rogiński, prezes Społecznego Komitetu Budowy Metra, specjalnie dla "Nowej Gazety Praskiej":

- Pani Prezydent Warszawy może być pewna, że nie tylko wykonawcy "poczują oddech warszawiaków na swoich plecach". Społeczny Komitet Budowy Metra pilnować będzie także Prezydenta Warszawy, urzędników, wszelkie podmioty, od których zależy tempo budowy oraz minimalizowanie uciążliwości, jakie przyniesie realizacja inwestycji. Już mamy zapewniona współpracę z Metrem Warszawskim i z firma Astaldi. Przygotowujemy się do zorganizowania systemowej współpracy z samorządami dzielnic, przez które przebiegać będzie trasa odcinka centralnego II linii metra. Nie pominiemy w tym względzie samorządów spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych, samorządu kupieckiego oraz rozmaitych komitetów obywatelskich. W tej sprawie zdobyliśmy doświadczenie już przy budowie odcinków ursynowskiego i mokotowskiego metra. Nie wyobrażam sobie porządnej współpracy bez współdziałania z redakcją "Nowej Gazety Praskiej".

Nasze stowarzyszenie zabiega o jak najszybsze przystąpienie do budowy pozostałych odcinków II linii metra. W tej sprawie wykorzystamy m.in. przyszłoroczną kampanię wyborczą do samorządu miasta. Dla mieszkańców prawobrzeżnej Warszawy metro jest konieczne. Od tego zależy zasadnicza poprawa komunikacji oraz nowe inwestycje. Praska strona miasta wypięknieje.


 

7126