Most Północny - nasz raport

Prace przy budowie Mostu Północnego idą pełną parą. Nawet wyjątkowo ciężka tegoroczna zima nie wstrzymała procesu inwestycyjnego.

W połowie lutego rozpoczęło się nasuwanie stalowej konstrukcji mostu, ze stanowiska umieszczonego na nasypie, po białołęckiej stronie. Jak informuje firma Pol - Aqua S.A., wykonawca inwestycji, tylko część konstrukcji będzie montowana tym sposobem - do wschodniego brzegu Wisły, do podpory oznaczonej numerem 70. Pozostałe elementy będą podnoszone dźwigami, bezpośrednio z ziemi, zaś fragment mostu, oparty na podporach znajdujących się w dnie Wisły, będzie podnoszony z barki. Brzmi to wszystko bardzo niewinnie, ale jeśli wziąć pod uwagę, że montowane połówki elementów ważą po 40 ton każda, to sprawa robi się poważna.

Konstrukcja mostu jest gigantyczna, nic dziwnego, że jej wykonanie zlecono trzem firmom. Jeden wytwórca nie sprostałby takiemu wyzwaniu. Elementy konstrukcji mostu są spawane na miejscu, układane na wózkach, które poruszają się po szynach. Stalowa konstrukcja jest nasuwana z białołęckiego przyczółka na podpory. Aby tego dokonać, na krawędzi przyczółka zamontowano siłowniki, które przesuwają konstrukcję.

W jaki sposób się to odbywa? Konstrukcja połączona jest z siłownikami stalową liną. Kiedy siłownik wciąga linę, konstrukcja wysuwa się do przodu. Co 10 metrów trzeba mocować linę do konstrukcji, w nowym miejscu, jako że poprzednie miejsce montażu znajduje się już poza krawędzią przyczółka. Odległość, na którą siłownik jest w stanie przesunąć konstrukcje przy jednym podejściu, to 50 cm. Każdy taki cykl trwa około 10 minut. W takim tempie, w ciągu doby, udaje się nasunąć jeden segment konstrukcji. Z pierwszą podporą problem jest mniejszy - znajduje się blisko przyczółka. Kolejne są dalej, więc po przejściu przez pierwszą podporę, na przedzie konstrukcji montuje się tzw. awanbek, dziób montażowy. Jest to lekka konstrukcja, będąca przedłużeniem właściwej konstrukcji, pozwalająca na wcześniejsze jej oparcie na podporze. Użycie dzioba montażowego upraszcza cały proces, bowiem nie trzeba budować dodatkowych podpór pomocniczych. Wystarczą dwie. Jedna - tuż za ostatnią podporą - będzie potrzebna podczas montażu kolejnych elementów przy użyciu dźwigu. Na drugą, umieszczoną przy przyczółku, po zakończeniu nasuwania konstrukcji, zostanie wylany beton. W ten sposób, na krawędzi przyczółka powstanie betonowa belka, na której będzie się opierała konstrukcja. Stalowa konstrukcja mostu - jego środkowej części - została już nasunięta spory kawałek i spoczywa na drugiej podporze.

Zabetonowany został korpus wiaduktu przy Obrazkowej. Bliżej Wisły powstało zbrojenie korpusu wiaduktu nad Świderską. Korpus jest odeskowany i przygotowywany do wylania betonu. Po stronie Bielan są już zbrojenia wiaduktu nad przedłużeniem ulicy Farysa. Pod rozebranym fragmentem Wisłostrady ułożono rurę odwadniającą. Powstała kładka pieszo - rowerowa. Zakończyła się rozbiórka wiaduktu Wisłostrady nad ulicą Prozy. To konieczność - powstaje nowa, wschodnia jezdnia tej arterii. Wraz z końcem mrozów, 22 marca, ruszyły prace ziemne. Kierowcy jeżdżący Wisłostradą na odcinku przebiegającym przez teren budowy mostu, narzekali na fatalny stan nawierzchni, nic dziwnego, porusza się po niej ciężki sprzęt. Zregenerowanie tego odcinka, poprzez położenie nowej nawierzchni, było więc nieodzowne. Prace trwają teraz na odcinku od wiaduktu Mostu Północnego nad Wisłostradą w kierunku centrum. Pozostały odcinek zostanie wykonany po ukończeniu wiaduktu Wisłostrady, nad ulicą Prozy. Niebawem zostanie wylana wierzchnia warstwa kładki pieszo-rowerowej nad Wisłostradą. Włączenie jej do ruchu będzie sygnałem do demontażu starej. W tunelu tramwajowym pod Marymoncką gotowe są już ściany i zbrojenia kolumn. Na Modlińskiej rusza budowa wschodniej jezdni węzła z trasą Mostu Północnego. Prace na Wisłostradzie i na Modlińskiej - jak zapewnia wykonawca - nie będą powodowały utrudnień w ruchu.

Co jeszcze nowego? Zjazd z mostu w kierunku Łomianek został wzmocniony specjalnymi kolumnami. Trwają właśnie pierwsze prace przy budowie fundamentów wiaduktu. Na początku marca został wyburzony dawny budynek socjalny przy rondzie Obrazkowa - Myśliborska. Tam mieściło się tymczasowo biuro budowy z zapleczem socjalnym. Teren w tym właśnie miejscu jest przygotowywany pod budowę ścian oporowych i fundamentów kolejnego wiaduktu. Rozpoczął się montaż stalowej konstrukcji mostu po stronie bielańskiej, na podporach umieszczono właśnie pierwsze elementy. Już w końcu stycznia zamontowano pierwsze stalowe fragmenty konstrukcji wiaduktu trasy Mostu Północnego nad ulicą Marymoncką. Operacja trwała trzy godziny i na ten czas ulica została wyłączona z ruchu. Kolejne elementy, każdy po 30 ton, były umieszczane na filarach, przy użyciu nowoczesnego żurawia samojezdnego z teleskopowym wysięgnikiem, którego ramię wysuwa się - w zależności od potrzeb - na 84 do 142 metrów. Maksymalny udźwig żurawia to 500 ton. Każda z lin, na których zawieszane były poszczególne elementy konstrukcji, waży trzy tony. Przed montażem, na szczytach kolumn wylano tzw. ciosy - bardzo wytrzymałe bloki betonowe. To na nich będzie się opierać konstrukcja. O postępach w budowie trasy Mostu Północnego będziemy z pewnością informować czytelników jeszcze niejeden raz.


Elżbieta Gutowska

7176