Październikowy raport z TMP

Powracamy na budowę Mostu Północnego, by zdać relację z postępów prac, wszak mamy już październik. Pogoda sprzyja, prace przy inwestycji postępują bez przeszkód.

Po 20 września widoczny stał się obrys nowej, zachodniej jezdni ulicy Modlińskiej, gotowa była większość krawężników, również na króciutkim odcinku dojazdu trasy Mostu Północnego do Modlińskiej. Mniej więcej w tym samym czasie przy wiadukcie pojawił się nowy słup wysokiego napięcia, bowiem trwały przygotowania do przełączenia linii 110 kV. Betonowano zachodni przyczółek wiaduktu po białołęckiej stronie i przymierzano się do betonowania wschodniego, wcześniej było to niemożliwe ze względu na fakt, iż pozostała jedna, nie przejęta przez wykonawcę działka. Warto przypomnieć, że wstępem do budowy przyczółków jest wbijanie ogromnych pali.

Koniec września to był czas montowania po białołęckiej stronie specjalnych wózków do zbrojenia wierzchniej płyty mostu. Szalunek przejezdny - jak mówią fachowcy o owych wózkach - wykorzystuje się w celu zaoszczędzenia benedyktyńskiej pracy i czasu przy wykonywaniu szalunków na całej długości konstrukcji mostu. Na razie pojawiły się dwa wózki do zbrojenia płyty, docelowo będzie ich osiem. Po wykonaniu zbrojenia i zastygnięciu wylanego betonu, wózek jest przesuwany i używany do wykonania szalunku na następnym fragmencie stalowej konstrukcji. Więcej wózków pojawi się na moście po zamontowaniu całej jego konstrukcji, teraz prace odbywają się do trzeciego przęsła, od wschodniej strony. Szacuje się, że przy użyciu szalunku przejezdnego można wykonać tygodniowo 15-metrowy odcinek. Tradycyjną metodą trwałoby to trzykrotnie dłużej. Od końca września kierowcy poruszają się już po nowej, zachodniej jezdni Modlińskiej - trzy pasy ruchu, w tym bus-pas, ruch odbywa się już Obrazkową, która ma nowy przebieg. Stara jezdnia ulicy jest demontowana.

Rozpoczęły się prace przy wiadukcie Modlińskiej, który połączy tę ulicę z trasą Mostu Północnego. Na pierwszy ogień idzie wzmocnienie podłoża przy użyciu specjalnych kolumn. Część "kolumnowania" będzie przebiegać pod linią wysokiego napięcia. W kolejne dwa weekendy października linie energetyczne mają być odłączane. Wschodni przyczółek wiaduktu przy Myśliborskiej jest gotowy. Długo oczekiwany brak opadów i obniżenie się lustra Wisły, to bardzo dobre wiadomości dla budowniczych mostu. Do pracy ruszyły ogromne dźwigi. Są w stanie podnieść - jeden 400, drugi 600 ton. Na podporze nurtowej o numerze 50 i na drugiej, tymczasowej podporze, gigantyczne dźwigi umieściły pierwszy element stalowej konstrukcji jednego z mostów drogowych. Most tramwajowy, cięższy od drogowych, będzie składany z mniejszych fragmentów.

W listopadzie, jak co miesiąc, sprawdzimy co nowego na budowie trasy Mostu Północnego.


(egu)
4650