Przybędzie ścieżek rowerowych
Mieszkańcy miast zachodniej Europy już dawno przekonali się, że podróżowanie rowerem niesie za sobą szereg korzyści. Ich tropem poszliśmy również my - warszawiacy. Nasze dokonania budowie ścieżek rowerowych w dalszym ciągu jednak są znikome. Jak dotąd klapą okazało się wielkie przedsięwzięcie, którym to miał być połączenie Pragi Północ z Targówkiem drogą dla rowerów. Mimo iż ścieżka rowerowa fizycznie już istnieje, to oddanie jej rowerzystom do użytku można nazwać tylko połowicznym sukcesem. Cała trasa miała przebiegać od skrzyżowania ul. Radzymińskiej z Kraśnicką, aż do Al. Solidarności z Sierakowskiego. Na pełną ścieżkę rowerową, łączącą wyznaczone punkty przyjdzie nam najprawdopodobniej zaczekać jeszcze kilka lat. Faktem jest, że dopiero po zakończeniu robót budowlanych, związanych z budową drugiej linii metra, będzie można dokończyć projekt związany z oddaniem do użytku pełnej ścieżki rowerowej na tym odcinku. Jedna ścieżka nie skończona, a już budujemy drugą Agata Choińska z Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych podkreśla, że budowa ścieżki rowerowej wzdłuż ulicy Jagiellońskiej już się rozpoczęła. Dokładnie 7 września 2011 r. Zakład Remontów i Konserwacji Dróg rozpoczął budowę tej trasy, ma ona przebiegać od Ronda Starzyńskiego, aż do ul. Cyryla i Metodego. Rzecznik prasowy ZMID zaznacza ponadto, że inwestycja ma zostać oddana do użytku w przyszłym roku. Pozostałe plany dotyczące rozbudowy infrastruktury rowerowej na terenie Warszawy wydają się być bardzo optymistyczne. Jedną z takich propozycji może być zaplanowanie wybudowania drogi rowerowej na nowo powstającym Moście Północnym. Tak dynamicznego rozwoju ekologicznych ścieżek rowerowych lewobrzeżna część Warszawy nie miała jeszcze w swojej historii. W parze z dużą podwyżką ceny biletów (do 2014 r. mają podrożeć o 100% względem ceny z dnia 15 sierpnia 2011 r.), można spodziewać się rosnącego zainteresowania kupnem rowerów przez mieszkańców stolicy. Białołęka jest cichym liderem wśród rowerowych dzielnic, znajdujących się po prawobrzeżnej stronie Warszawy, a w swoim asortymencie ma prawie 27 km ścieżek rowerzystów. Najdłuższy ciągły pas w tej dzielnicy ma 7,5 km i znajduje się na ul. Modlińskiej (od ul. Kowalczyka do Aluzyjnej). Drugim, równie imponującym długością 7 km pasem rowerowym jest ścieżka znajdująca się w pasie Marywilska - Białołęcka. Jednak te dwie potężne ścieżki rowerowe nie są najpiękniejszymi w Warszawie. Do budowy tej pierwszej, podobnie jak przy budowie ścieżki rowerowej przy ul. Radzymińskiej - Al. Solidarności - posłużył asfalt. Z drugiej jednak strony najważniejszy jest fakt, iż drogi rowerowe powstają, a to z jakiego surowca, przestaje mieć znaczenie. Targówek dysponuje 13 km pasem przeznaczonym do jazdy na rowerze. Na terenie tej dzielnicy znajduje się 10 ścieżek rowerowych. Kluczowymi z racji położenia są: wspomniana wcześniej ścieżka znajdująca się przy ul. Radzymińskiej (długość 3,15 km) oraz Odrowąża (na trasie: Rondo Żaba - Budowlana 1,45 km). Praga Północ na swój rozkwit w tej dziedzinie musi jeszcze zaczekać. Wszystko wskazuje jednak, że po zakończeniu prac budowlanych związanych z budową metra, rowerzyści dostaną swoją wymarzoną trasę rowerową, która to będzie kolejnym krokiem do poszerzania oferty dla ludzi dbających o zdrowie, a pośrednio również o środowisko. RD |