ZTM informuje

Dlaczego samochody nie wjeżdżają na "WuZetkę"?

Mimo tego, że organizacja komunikacji miejskiej w rejonie Dworca Wileńskiego, z powodu budowy stacji metra, została "przewrócona do góry nogami", autobusy i tramwaje na nowych trasach radzą sobie całkiem dobrze. W nowej rzeczywistości nie mogą się za to odnaleźć niektórzy kierowcy samochodów osobowych. Mimo zakazu wjeżdżają na most Śląsko-Dąbrowski gdzie są karani przez strażników miejskich i policjantów. Na forach internetowych oraz na infolinii ZTM bardzo często powtarza się pytanie, dlaczego most Śląsko-Dąbrowski został zamknięty dla samochodów osobowych. Przypominamy więc.

Od 15 października ruch samochodów na Trasie W-Z został bardzo mocno ograniczony. Kierowcy mogą korzystać jedynie z odcinka między pl. Bankowym a Wisłostradą. Odcinek Trasy W-Z między Wisłostradą a ul. Szwedzką jest dostępny wyłącznie dla komunikacji miejskiej. Kierowca samochodu osobowego, który wjedzie na Trasę W-Z od strony pl. Bankowego będzie musiał więc zaraz za wylotem tunelu skręcić w prawo w Nowy Zjazd i dojechać do Wisłostrady. Jadąc od strony Marek, będzie musiał skręcić w prawo w ul. Szwedzką lub zaparkować wzdłuż północnej jezdni al. Solidarności (w kierunku mostu) albo ewentualnie na terenie Centrum Handlowego Wileńska.

Zamknięcie mostu dla samochodów osobowych ma na celu usprawnienie ruchu komunikacji miejskiej. Trasą W-Z kursuje teraz aż siedem linii autobusowych: 160, 190, 527, 226, 718, 738 i 805. Trzy pierwsze autobusy jeździły Trasą W-Z już wcześniej. Cztery pozostałe zostały na nią skierowane od 15 października. Na "WuZetce" są też cztery linie tramwajowe: 18, 20, 23 i 26. W sumie, w godzinach szczytu, w każdym kierunku Trasę W-Z pokonuje ponad 80 pojazdów komunikacji miejskiej. Do tego dochodzi bardzo dużo autobusów komunikacji prywatnej (oraz dodatkowo taksówki, pojazdy służb miejskich i jednoślady). Koniecznie warto wspomnieć, że liczba kursów pojazdów komunikacji miejskiej od środy jeszcze się zwiększy. Trasą W-Z będzie bowiem dodatkowo kursowała linia 512. Liczba pojazdów na godzinę w jednym kierunku wzrośnie z 81 do 93.

Przy tak dużym natężeniu ruchu pojazdów komunikacji miejskiej, dopuszczenie dodatkowo ruchu samochodów osobowych wpłynęłoby na znaczne pogorszenie warunków kursowania autobusów i tramwajów. Bardzo duże problemy wystąpiłyby zwłaszcza na skrzyżowaniach. Chodzi m.in. o skrzyżowanie al. Solidarności z ul. Jagiellońską, na którym uruchomiono skręt tramwajowy, a także skrzyżowanie przy pl. Bankowym. Korki tworzące się przed tymi skrzyżowaniami szybko "rozlałyby się" również na inne skrzyżowania i ciągi komunikacyjne. Wystąpiłyby również problemy w obsłudze przystanków przy Starym Mieście.

Świadomość tego, że most jest zamknięty dla samochodów osobowych powoduje, że kierowcy w większości wybierają alternatywne trasy. ZTM pomyślał także o tych kierowcach, którzy chcą się przesiąść do komunikacji miejskiej. Na północnej jezdni al. Solidarności, między Szwedzką a pl. Wileńskim, zostały wytyczone miejsca parkingowe. Na terenie Centrum Handlowego Warszawa Wileńska uruchomiony został parking P+R. W sumie, w obu tych lokalizacjach kierowcy mają do dyspozycji ok. 500 miejsc. Po pozostawieniu auta mogą się przesiąść do autobusu, którym przejadą przez most Śląsko-Dąbrowski. Pierwszego dnia roboczego w nowej komunikacyjnej rzeczywistości te miejsca parkingowe świeciły jednak pustkami.

Zostaw auto na dodatkowych parkingach

Zachęcamy wszystkich zmotoryzowanych, aby w drodze z Pragi do centrum przesiedli się do komunikacji miejskiej i pozostawili swoje auta na specjalnie przygotowanych parkingach. Do dyspozycji kierowców w rejonie pl. Wileńskiego oddano ponad 700 dodatkowych miejsc parkingowych. Na skrajnych pasach al. Solidarności, pomiędzy ul. Szwedzką a Dworcem Wileńskim, na jezdni w kierunku centrum może zaparkować 500 aut. Zarząd Transportu Miejskiego uruchomił także tymczasowy parking przesiadkowy P+R na 265 miejsc, na dolnym poziomie (-1) Centrum Handlowego Wileńska. Wjazd jest możliwy od al. Solidarności. Auta od poniedziałku do czwartku można zostawiać w godz. 7.00-23.00 a w piątek 7.00-20.00. W soboty, niedziele i święta postój jest nieczynny. Pozostawienie aut na parkingach pozwoli na zmniejszenie korków i uciążliwości, związanych z budową drugiej nitki metra. Oznacza także oszczędności dla kierowców. Zostawienie samochodu na al. Solidarności jest całkowicie bezpłatne, natomiast do parkowania na P+R CH Wileńska wystarczy ważny bilet ZTM (od dobowego wzwyż).

Jak dojechać do centrum ze Szmulek, Bródna i Kamionka?

Po wprowadzeniu w życie zmian związanych z zamknięciem ul. Targowej i pl. Wileńskiego, pasażerowie komunikacji miejskiej usiłują odnaleźć się w nowej komunikacyjnej rzeczywistości. Dlatego, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom, przygotowaliśmy miniporadnik dotyczący poruszania się komunikacją miejską na prawym brzegu Wisły.

Szmulki
Możliwość wydostania się ze Szmulek zapewniają linie autobusowe 170 i 338, jadące w kierunku Dworca Wileńskiego i Nowej Pragi. Oferują wygodne przesiadki, przy Dworcu Wileńskim do linii tramwajowych 18, 20, 23 i 26 jadących bezpośrednio na Wolę i do centrum Warszawy. Dodatkowo ul. Ząbkowską kursują linie 138 (zapewniająca dojazd do ronda Waszyngtona i mostem Łazienkowskim na Mokotów) i 140 (zapewniająca dojazd do Dworca Wschodniego).

Z powodu dużego ruchu samochodów na ul. Ząbkowskiej mogą się tam tworzyć korki, dlatego w godzinach szczytu, pasażerowie, którzy mają możliwość dojścia do ul. Kijowskiej i Kawęczyńskiej, powinni korzystać z kursujących tymi ulicami tramwajów. Często kursująca (w szczycie co 5 minut) linia tramwajowa 3 zapewnia wygodny dojazd do Dworca Wschodniego i al. Zielenieckiej, gdzie można przesiąść się do autobusów kursujących m.in. do centrum.

Zachęcamy także do korzystania z kolei - pociągi Kolei Mazowieckich i SKM odjeżdżają z Dworca Wschodniego co kilka minut i docierają do centrum bardzo szybko, niezależnie od wszelkich utrudnień w ruchu kołowym.

Dodatkowo przypominamy, że ze względu na poważne utrudnienia na ul. Okrzei część linii jadących od Dworca Wileńskiego skierowaliśmy ul. Jagiellońską na wprost do ul. Marcinkowskiego i dalej do Targowej. Cały obszar w rejonie Dworca Wileńskiego jest pod naszą stałą obserwacją. Nie wykluczamy dalszych korekt w przyjętym układzie linii czy też przystanków.

Bródno
Podstawowo dojazd z Bródna do centrum zapewniają linie tramwajowe, kursujące ciągiem ulicy Rembielińskiej. Tramwaje linii 1 i 28 dowożą pasażerów sprawnie do stacji metra Dworzec Gdański, omijając objęty utrudnieniami obszar północnej Pragi. Funkcjonują niezależnie od korków tworzących się na moście Gdańskim. Dodatkowo, kursująca bezpośrednio do centrum miasta linia 4 została skierowana na most Gdański, by ominąć obszar objęty utrudnieniami. Dojazd do Dworca Wileńskiego, centrum Pragi oraz na Stare Miasto i dalej na Wolę zapewnia często kursująca linia 26.

Dojazdy do linii tramwajowej ze wschodniej części osiedla zapewniają często kursujące linie autobusowe: 112, 114, 118 i 145, a także 126, 156 i 732.

Kamionek
Z ciągu ul. Grochowskiej pasażerowie mogą dostać się do centrum linią tramwajową 22. W stronę pl. Bankowego kursuje zaś linia autobusowa 226. Najkorzystniejszym i najpewniejszym sposobem dotarcia do centrum może być korzystanie z pociągów zatrzymujących się na Dworcu Wschodnim. Do Dworca Wschodniego można dojechać z ul. Grochowskiej często kursującą linią tramwajową 3. Z północnej części osiedla kursują dodatkowo autobusy 115, 123 i 315.

Szanujmy seniorów

20 października rozpoczęła się trzecia tegoroczna odsłona kampanii społecznej ZTM "Przyjacielu, ustąp miejsca". Apelujemy o pomaganie osobom w podeszłym wieku, podróżującym komunikacją miejską. Pamiętajmy, że wobec czasu wszyscy jesteśmy równi. My też będziemy kiedyś seniorami i z pewnością będziemy oczekiwali życzliwości ze strony współpasażerów.

Warszawiacy, tak jak wszyscy mieszkańcy Polski, są coraz starsi. Przybywa osób w wieku powyżej 60 lat - w stolicy seniorów jest już ponad 350 tysięcy. Żyjemy coraz dłużej - dlatego nie dziwi widok osób w podeszłym wieku, podróżujących komunikacją publiczną. Spotykamy ich na co dzień w autobusach, tramwajach, metrze. Tak niewiele potrzeba, by pomóc, np. ustępując miejsca.

Komunikacja często staje się polem międzypokoleniowych potyczek. Starsi pasażerowie utyskują na wychowanie dzisiejszej młodzieży. Młodzi buntują się przeciwko presji, jaką niekiedy wywierają na nich starsze, ale jeszcze bardzo energiczne osoby. Trzeci etap kampanii jest adresowany do osób w wieku 13-45 lat, uczących się i aktywnych zawodowo, ale także do seniorów. Apelujemy o wzajemną życzliwość i zrozumienie racji obu stron. Pomoc powinna być ludzkim odruchem, a nie być wymuszana czy wynikać z nakazów.

Dziś widok 80-latka w autobusie czy tramwaju nie dziwi. Warto pamiętać, że osoby w podeszłym wieku szybciej się męczą. Długotrwałe stanie jest dla nich dużym wysiłkiem, a często borykają się także z dolegliwościami zdrowotnymi. Ustępujmy miejsca seniorom, zapytajmy, czy nie potrzebują pomocy, zwłaszcza jeśli widać, że są "zagubieni" lub mogli nagle źle się poczuć. Z drugiej strony - również młodzi ludzie czasem cierpią na niewidoczne na pierwszy rzut oka schorzenia i miejsce siedzące jest ważne dla ich bezpieczeństwa.

Poprzednie edycje kampanii w 2011 roku były poświęcone bezpieczeństwu kobiet w ciąży (maj) oraz potrzebom osób niepełnosprawnych podróżujących komunikacją miejską (wrzesień). Trzecia odsłona "Przyjacielu, ustąp miejsca" potrwa do 3 listopada br.


 

11574