Budowa II linii metra

Nowe pociągi dla metra

Metro Warszawskie ogłosiło przetarg na dostawę pociągów dla I i II linii metra. Pierwsze nowe składy przyjadą do Warszawy w 2019 r.

Metro Warszawskie chce kupić 37 sześciowagonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Pierwsza dostawa wagonów przewidziana jest w ciągu 20 miesięcy od daty podpisania umowy, a dalsze dostawy odbywać się będą sukcesywnie w przeciągu 53 miesięcy. Dodatkowo w ciągu 30 miesięcy od daty podpisania umowy metro będzie mogło rozszerzyć zamówienie o kolejnych 8 składów. – Podziemna kolej to najsprawniejszy rodzaj komunikacji w Warszawie, dlatego rozbudowujemy II linię metra i kupujemy dla niej pociągi – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, Prezydent m.st. Warszawy. – Nowoczesne, zawaansowane technologicznie pociągi metra to niezawodność i komfort podróży dla pasażerów.
Oferty mogą być składane do 27 września 2017r. Kryteriami wyboru najkorzystniejszej oferty są:
• cena (50%),
• zużycie energii elektrycznej (24%),
• system utrzymania pojazdu (22%),
• ekologia (4%).

Metro Warszawskie starannie przygotowało specyfikację techniczną i dokumentację przetargu. Specjaliści z metra zapoznali się z najnowszymi rozwiązaniami technologicznymi w zakresie pojazdów dla podziemnej kolei, przeanalizowali przetargi na tabor prowadzone w innych krajach, odbyła się seria spotkań z czołowymi producentami taboru. Metro Warszawskie współorganizowało także debatę „Tabor dla metra warszawskiego” podczas Europejskiego Forum Taborowego.

Nowoczesna II linia wymusza nowy, technologicznie zaawansowany tabor. Pociągi będą jednoprzestrzenne, czyli bez podziału na poszczególne wagony i pasażerowie będą mogli swobodnie przemieszczać się po całym składzie. To rozwiązanie sprawdziło się w metrze i zyskało akceptację pasażerów. W celu ułatwienia wjazdu do wagonu zaplanowano wysuwane rampy, niwelujące odstęp pomiędzy krawędzią peronu i pociągiem. Nowe pociągi będą mogły jeździć na obydwu liniach metra. Zakup taboru jest finansowany ze środków własnych Metra Warszawskiego oraz dofinansowywany ze środków unijnych w ramach projektu „Budowa II linii metra wraz z infrastrukturą towarzyszącą i zakupem taboru – etap II” (kwota dofinansowania 432 250 581,06 euro czyli ok. 2 mld złotych).

Metro Warszawskie eksploatuje obecnie cztery typy taboru. W sumie jest 75 pociągów (450 wagonów). Najstarszymi zestawami metra są pojazdy serii 81. Pierwsze pociągi zostały wprowadzone do eksploatacji w latach 1994-1997, w 2007 r. dodatkowo zakupiono partię trzydziestu pośrednich wagonów serii 81. W latach 2000-2005 zakupiono i wprowadzono do eksploatacji pojazdy typu Metropolis 98B. W tej chwili eksploatowanych jest osiemnaście sześciowagonowych pojazdów tej serii.

Kolejnym typem taboru Metra Warszawskiego jest zakupiona w latach 2008-2009 partia siedmiu sześciowagonowych pociągów unowocześnionej serii 81. Wagony zyskały nowy wygląd zewnętrzny, klimatyzację kabiny maszynisty, nowy wystrój wnętrza, wymuszoną wentylację przedziału pasażerskiego oraz wyświetlacze informacji pasażerskiej.

W październiku 2013 r. rozpoczęła się eksploatacja pierwszego, z 35 zakupionych, pociągu Inspiro. Składy produkowane były w Wiedniu i w Nowym Sączu. Wykonawca został wybrany w trybie przetargu nieograniczonego, w którym kryterium wyboru nie była tylko cena. Premiowane było także zużycie energii elektrycznej, system utrzymania pojazdu oraz ekologia. To pierwszy typ pociągu, w którym zastosowano jednoprzestrzenność. Inspiro jeżdżą na I i II linii metra.