Budowa II linii metra

Komunikacyjne dylematy

Montaż torowiska w obu tunelach II linii metra na Targówku w toku. Trwają prace na odcinku łączącym stacje Targówek i Trocka, a także prace budowlane na stacji Targówek.

Torowisko na tym odcinku, podobnie jak w całym warszawskim metrze jest torowiskiem bezpodkładowym i bezpodsypkowym.

Spawanie termitowe

Prace przy torowisku przebiegają w kilku etapach. Na początek dokładnie czyszczone jest betonowe podłoże, na którym układane są maty wibroizolacyjne stosowane w przebiegu szyn, w celu zmniejszenia wibracji i hałasu emitowanych przez pojazdy przejeżdżające po torach. Maty stosuje się przede wszystkim na obszarach zurbanizowanych, w tunelach, na wiaduktach i na mostach. Kolejną czynnością jest układanie zbrojenia, po którym następuje nasuwanie szyn wyposażonych w podpory blokowe umieszczone w specjalnej otulinie. Szyny osadzane są na podporach tymczasowych i na nich wykonywana jest regulacja geodezyjna toru, jego stabilizacja i betonowanie płyty torowej. Po usunięciu podpór tymczasowych następuje ostateczna regulacja toru i spawanie termitowe szyn. Termit jest sproszkowaną mieszaniną tlenków żelaza i glinu stanowiących spoiwo spawalnicze. Łączenie szyn przeznaczonych do komunikacji tramwajowej i kolejowej odbywa się właśnie przy użyciu spawów termitowych, bezstykowych. Na miejsce łączenia nakłada się formę spawalniczą, odpowiadającą przekrojowi szyn. Łączone szyny podgrzewa się palnikiem, zaś w formę spawalniczą wlewa się spoiwo spawalnicze. Nadmiar spoiwa odcina się po jego zastygnięciu. Na zakończenie miejsce łączenia jest szlifowanie, zaś szyna jest przytwierdzana do betonowej płyty.

Nie zdążą z ulicami?

Za rok kończy się budowa metra na Targówku, tymczasem dopiero trwają przymiarki do projektowania ulic dojazdowych do ostatniej stacji. Opóźnienie jest potężne, bowiem pierwotnie zakładano, że ruch na Ossowskiego i Trockiej zostanie przywrócony w 2017. Ostrożne przewidywania zakładają, że ulica Ossowskiego zostanie oddana w lipcu, zaś Trocka jesienią tego roku. Do listopada potrwa przebudowa wewnątrzosiedlowej obwodnicy wzdłuż Handlowej, Myszkowskiej i Ossowskiego. Z końcem lata powinny się pojawić nowe ronda i przejścia dla pieszych m.in. przy Hodowlanej, Lusińskiej i Mokrej. Za 24 mln zł powstanie nowy dojazd do stacji metra Targówek, stanowiący inwestycję ZDM. Na ostatniej stacji Trocka szykuje się komunikacyjny Armagedon, który zakończy się dopiero w 2022, kiedy to powstanie ostatni odcinek II linii wiodący na Bródno. Na stacji Trocka będą bowiem wsiadać do metra pasażerowie dojeżdżający z osiedli Bródno, Zacisze i Elsnerów, dojeżdżający z Zielonej Białołęki, a także z podwarszawskich Marek, Ząbek, Zielonki, a nawet z dalej położonych miejscowości. Planowano wybudowanie garażu przesiadkowego, ale ostatnio ZTM jakoś nie powraca do tej koncepcji. Niepokój mieszkańców budzi projekt powiększenia skrzyżowania Trockiej i Pratulińskiej, gdzie jezdnie będą miały pięć pasów ruchu. Tego typu skrzyżowania aż proszą się o wprowadzenie specjalnych, bezpieczniejszych rozwiązań dla pieszych, kierowców, rowerzystów i pasażerów metra, co wymaga zweryfikowania dotychczasowych planów. Na razie nic na ten temat nie wiadomo.

(egu)