"Maska" z Mrożkiem

Spektakl "Na pełnym morzu" w wykonaniu zespołu "Persefona" z gimnazjum nr 144 oczarował nie tylko jury XI Międzyszkolnego Konkursu Zespołów Teatralnych "Maska 2005", które przyznało mu I miejsce oraz wyróżnienie dla zespołu za wspaniałą interpretację tekstu Sławomira Mrożka. Jestem pod wrażeniem - powiedział Marek Frąckowiak podczas uroczystoŁci ogłoszenia wyników 12 kwietnia w Domu Kultury "Świt". Aktor teatru "Rampa" pochwalił za nowatorskie, niebanalne odczytanie trudnego autora, a wykonawcom życzył, by ich zabawa w teatr stała się kiedyŁ profesją. "Próby trwały pół roku, codziennie po 2 - 3 godziny" - powiedziała Jowita Januchta, opiekunka zespołu. Obsada od początku była taka sama. Aktorów dobierano, uwzględniając indywidualne predyspozycje. Wypadli dobrze, bo grali - po częŁci - siebie. Główni wykonawcy: Marcin Pawluk, Marcin Ratyński, Marcin Adamczyk i Adrian Różycki otrzymali wyróżnienia indywidualne.

I nagrodę w tej kategorii (klasy gimnazjalne i licealne) jury przyznało także kabaretowi "Pinezka" z gimnazjum nr 142 za przedstawienie "To my Polacy", a wyróżnienia za kreacje aktorskie: Jackowi Michalskiemu, Dominice Kasce, Adrianowi Nidzgorskiemu, Olkowi Konaszewskiemu i Izie Dybowskiej.

Laureatem II nagrody w tej kategorii został "Punkt" z XIII LO za "Pokolenia", III- zespół "Będzie dobrze" z gimnazjum nr 145 za "Archeologię uczuć, czyli w poszukiwaniu zaginionych wartoŁci" oraz "Teatr nieMY" z gimnazjum nr 143 za przedstawienie "Kopciuszek prawie pół wieku później"

W kategorii młodzieżowej w tegorocznym konkursie wzięło udział 105 wykonawców z 5 gimnazjów i 2 liceów ogólnokształcących W kategorii dzieci starsze (klasy IV - VI) zaprezentowały się zespoły z 4 szkół podstawowych (108 uczestników). I miejsce przypadło zespołowi "Jędrzejowe zakamarki" z SP nr 114 za przedstawienie "Prawdziwa historia narodzin Ateny, czyli jak to było naprawdę"; II – "Chochlikom" z SP nr 28 za "Przygodę drewnianego pajacyka"; III - "Izydorowi" z SP nr 84 za "90-lecie naszej szkoły".

W 15 zespołach uczniów z klas I - III wystąpiło 140 dzieci. Jury najlepiej oceniło "Bajkę o Jasiu i Małgosi" zespołu "Pinokio" z SP nr 28. II miejsce przyznało za "Kopciuszka" zespołowi "Ciasteczka" z SP nr 275 oraz za "Brzydkie kaczątko" w wykonaniu zespołu "Małe Conieco" z SP nr 277; III - za "Czerwone kapturki" zespołowi "Iskierki" z SP nr 52.

Najtrudniejszą dla jurorów kategorią okazali się najmłodsi wykonawcy: 168 przedszkolaków i uczniów "zerówek", z 7 placówek. Przyznano po dwa miejsca: I ("Nie ma tego złego" - zespół "Piątka" z Przedszkola nr 95 i "Kopciuszek z zerówki" - zespół "Kropeczki" z SP nr 114); II ("Urodziny kota Dżinksa" - zespół "Motylki" z Przedszkola nr 123 i "Brzydkie kaczątko" - zespół "Słoneczka" z Przedszkola nr 90); III ("Bal u króla Stasia" –zespół "Syrenki" z Przedszkola nr 94 i "Dyngusiarze przyszli" – zespół "Perełki" z Przedszkola nr 157).

Dlaczego jury dało tak dużo podwójnych najwyższych lokat? Poziom był wysoki i wyrównany, zarówno pod względem repertuaru, jak i wykonania - wyjaŁnia przewodnicząca jury, Jolanta Starowicz-Grabowska - Gdy trafił się gorszy scenariusz – fantastyczne było wykonanie lub scenografia bądź kostiumy. W każdym przedstawieniu tak coŁ nas ujęło, że mieliŁmy olbrzymie dylematy w ocenie. PostanowiliŁmy nikomu nie zrobić krzywdy; tak podzielić miejsca i punkty, by praca każdego dziecka została dostrzeżona i uznana.

Podobnie do swej pracy w jury podszedł Marek Almert, tancerz z wieloletnim stażem w Teatrze Wielkim: uznanie należy się także zespołom, które nie zajęły punktowanych miejsc; należy się wszystkim dzieciom za udział w konkursie.

W kilku przypadkach jury pochwaliło dobry scenariusz, ciekawe rozwiązanie sceniczne. Przyznało też 54 indywidualne wyróżnienia za wyrazistą grę aktorską. Przewodnicząca jury wiąże to z faktem, że w tegorocznej edycji konkursu objawiło się dużo młodych, uzdolnionych wykonawców, a ci, co występowali w poprzednich latach - udoskonalili swe umiejętnoŁci. Pracę dziesięciu lat od początku konkursu "Maska" widać też wŁród nauczycieli: mają więcej doŁwiadczeń, wyciągają wnioski – dojrzeli do robienia teatru w szkole.

K.




Żeby powiększyć miniaturę kliknij na niej

6572