330 dzieci i młodzieży z 5 przedszkoli 6 szkół podstawowych, 4 gimnazjów i 1 liceum uczestniczyło w XII edycji Międzyszkolnego Konkursu Zespołów Teatralnych im. Piotra Grabowskiego "Maska". Efekt wspólnej pracy nauczycieli, wykonawców, rodziców i dyrektorów placówek oświatowych oceniło jury, któremu przewodniczyła Jolanta Starowicz-Grabowska.
W kategorii "Przedszkolaki i klasy 0" III nagrodę otrzymał zespół "Smerfy" z przedszkola nr 123 za przedstawienie "Czerwony kapturek"; II - "Leśne ludki" z przedszkola 103, również za "Czerwonego kapturka", z wyróżnieniem dla Zuzanny Makowieckiej, Martyny Siewierskiej i Kuby Szymańskiego; I - "Teletubisie" z przedszkola 156 za przedstawienie "Dobra to chatka, co w niej mieszka matka", z wyróżnieniem dla Róży Kaliszkiewicz. Ponadto, wyróżnienie otrzymał Wiktor Wiśniewski z zespołu "Kropeczki" z SP 114.
Dwa równorzędne III miejsca w kategorii "Dzieci młodsze kl. I-III" jury przyznało zespołom: "Kolorowe kropeczki" z SP 298 za "Calineczkę", z wyróżnieniem dla wykonawczyni roli tytułowej, Karoliny Wiśniewskiej oraz "Źródełko" z SP 275 za "Krzesiwo", z wyróżnieniem dla Pauliny Celmerowskiej. II miejsce w tej kategorii przypadło zespołowi "Pinokio" z SP 28 za "Bajkę o kocie w butach", z wyróżnieniami za kreacje aktorskie dla Daniela Wojciuka i Michała Wuczkowskiego (rycerze) oraz Kingi Guf (księżniczka). Ponadto, za najlepszą rolę podczas konkursu wyróżniono Agnieszkę Doczyńską z SP 52 z zespołu "Pchełki" za rolę Pchły Szachrajki, a za szczególną grę aktorską - Patryka Jóźwika jako chuligana w przedstawieniu "Nasze podwórko" (zespół "IIIc" z SP 114).
W kategorii "Dzieci starsze, kl. IV - VI" zespół "Chochlik" z SP 28, za przedstawienie "Zaczarowany kamień" otrzymał II nagrodę, zespół "Jędrzejowe zakamarki" z SP 114 za "Krótką rozprawę między dwiema grupami o sprzecznych interesach" - I nagrodę; wyróżnienie za szczególną kreację aktorską Weronika Kowalczyk.
Wśród wykonawców z klas gimnazjalnych i licealnych III miejsce jury przyznało kabaretowi "Osmolona gęś" z XLVI LO za przedstawienie "Sztuka o mało co teatralna", z wyróżnieniem za grę aktorską dla Jakuba Gajewskiego (Królewna); II - Zespołowi "Persefona" z Gim. 144 za "Szeherezadę, czyli disco polo live" z wyróżnieniem aktorskim Pauliny Kowalskiej (Żaneta) i Mateusza Konopki (Mongoł). Zespół "Pinezka" z Gim. 142, za "Zemstę królowej" otrzymał I miejsce oraz nagrodę Grand Prix, a wykonawcy: Łukasz Jakubowski (Karol Florentyńczyk), Dominika Kaska (Katarzyna Medycejska) i Maciej Januła (Kapitan Petardników), Konrad Sokołowski (Faworyt Pieszczoszek) i Marta Miętek (kot) wyróżnienia za kreacje aktorskie. Również za kreacje aktorskie jury wyróżniło: Mateusza Rokickiego (prezenter) i Michała Szwaję (Kirkor) w przedstawieniu "Powtórka z lekturki Balladyna" zespołu "Będzie dobrze" z Gim. 145 oraz Weronikę Wyszomirską z zespołu "2J" z Gim. 143 w przedstawieniu "Brama - Sierpień 80".
Nagrodę Grand Prix jury przyznało po raz pierwszy. Walory "Zemsty królowej" to genialny pomysł, scenografia, piękne ilustracje muzyczne. Jolanta Grabowska dodaje: dzieci świetnie się bawią na scenie. Wkrótce będą się mogli o tym przekonać uczniowie macierzystego gimnazjum zespołu, na zorganizowanym dla nich przedstawieniu. Przewodniczącej jury marzy się, by szersza publiczność mogła zobaczyć cztery najwyżej ocenione spektakle. Byłaby to również okazja do przekonania się, jakie postępy robią dzieci, które po raz kolejny uczestniczą w konkursie. Cieszy nastawienie opiekunów artystycznych na udział większej grupy, a nawet całej klasy, w spektaklu. Martwi brak nowych tekstów do wykorzystania przez dziecięce zespoły i szkolnych animatorów sztuki teatralnej, chcących odejść od "Czerwonego kapturka", "Calineczki", "Jasia i Małgosi".
Konkurs "Maska", wspólnie z Wydziałem Oświaty i Wychowania Urzędu Dzielnicy Targówek, organizuje tradycyjnie Dom Kultury "Świt". Dyrektor Jacek Białek podkreśla, że teatr może być znakomitym narzędziem wychowania. Cel wychowawczy pozostaje w harmonii z artystycznym, gdy realizują go szkolne zespoły teatralne, w których uczniowie biorą udział dobrowolnie; efektem jest widoczna radość bycia na scenie, a także integracja środowiskowa. Zdaniem dyrektora, nagrody należałoby przyznać wszystkim członkom zespołów teatralnych i ich opiekunom artystycznym za kreowanie działań artystycznych na terenie szkół. Uznanie należy się także rodzicom za pomoc w wykonaniu dekoracji i kostiumów, a widzom - za gorące oklaski.
K.
Żeby powiększyć miniaturę kliknij na niej